Mercedes Sprinter – wersje silnikowe i historia modelu

mercedes sprinter

W segmencie samochodów dostawczych najczęściej brylują modele, które na rynku znajdują się naprawdę długo i zakorzeniły się już w umysłach wielu ludzi. Nic dziwnego – niektóre linie modelowe są kontynuowane przez kilkadziesiąt lat i zahaczają swoją historią głęboko w czasy zimnej wojny. Nie oznacza to jednak, iż stosunkowo nowym modelom nie dane jest wbić się w ten rynek. Idealnym dowodem jest Mercedes Sprinter, który nie ma takiego doświadczenia, jak najstarsze dostawczaki, a i tak zdołał on zdobyć sporą popularność. Jaka jest jednak historia tego auta oraz jakie jednostki napędowe oferuje jego najnowsza generacja?

Mercedes Sprinter – historia modelu

Mercedes Sprinter zadebiutował na rynku w 1995 roku, co oczywiście nie umywa się do stażu takich konstrukcji, jak Fiat Ducato czy Renault Master. Nie jest to jednak samochód najmłodszy, lecz warto podkreślić, iż Mercedes wyszedł na promocję tego auta z bardzo konkretnym planem. Samochód był produkowany w sześciu państwach na czterech kontynentach, dzięki czemu stał się on konstrukcją o zasięgu globalnym. Warto również wspomnieć o tym, iż w zależności od wersji może on być klasyfikowany w dwóch grupach – samochody dostawcze oraz lekkie samochody ciężarowe. Sprawia to, iż jest to konstrukcja bardzo uniwersalna.

Sprinter był bardzo ważnym autem dla koncernu Daimler, gdyż wraz z nim powołano do życia Mercedes-Benz Vans – oddzielną komórkę, która oddziela od siebie samochody osobowe i dostawcze marki Mercedes. Dodatkowo Sprinter posiada wiele różnych usprawnień względem swojego duchowego poprzednika, modelu T1. Ograniczono hałas w kabinie, przemodelowano wygląd auta na bardziej opływowy, a także zaoferowano klientom większą liczbę różnych konfiguracji i możliwość przewożenia aż do dziewięciu osób.

Pierwsza generacja produkowana była całkiem długo, gdyż aż do 2006 roku. Nijak jednak ma się to do drugiego wcielenia Craftera. Co prawda samochody tego typu często mogą się pochwalić sporymi odstępami między generacjami, lecz wynik aż trzynastu lat robi wrażenie. W takim odstępie można byłoby zmieścić auta osobowe z dwóch różnych wcieleń i to bez większego problemu.

Okres ten jest tym bardziej imponujący, iż Sprinter przez te trzynaście lat otrzymał zaledwie jeden lifting – w 2013 roku. Auto jednak sprzedawało się dobrze, nie wyglądało najgorzej, technologicznie nie było zbyt przestarzałe. Po co to zmieniać, można byłoby się zapytać?

Czas na zmiany przyszedł jednak w 2018 roku, a więc rok przed końcem produkcji drugiej generacji Sprintera. To właśnie wtedy zadebiutował Sprinter III, opatrzony nazwą kodową W907. Auto to pod kątem wyglądu prezentuje się naprawdę nowocześnie i luksusowo.

Mercedes Sprinter – silniki

Mercedes Sprinter nie posiada aktualnie najbogatszej oferty silnikowej wśród samochodów dostawczych. Co nie jest raczej niczym zaskakującym w tym segmencie rynku, nie uświadczymy tutaj żadnej jednostki spalinowej. Do dyspozycji mamy trzy silniki wysokoprężne o mocy kolejno 114, 150, 170 oraz 190 koni mechanicznych. Ciekawostką jest wersja elektryczna, która oferuje 116 koni mechanicznych i 160 km zasięgu

5/5 - (1 vote)